Η αέναη αναζήτηση της γνώσης

   Στην Εστία Επιστημών Πάτρας δεν μεταφέρουμε τη γνώση. Οι μαθητές την αναζητούν με τα δικά τους μέσα και τη διακριτική συμβολή των επιστημονικών συνεργατών της Εστίας. Η Εστία Επιστημών Πάτρας προσφέρει γνώση έξω από τα στερεότυπα του κλασικού εκπαιδευτικού συστήματος. Η «παρατήρηση» δεν είναι εύκολη διαδικασία και, πολύ περισσότερο, η αξιολόγηση και η ταξινόμηση των εμπειριών που προκύπτουν από αυτήν. Τα ερεθίσματα και οι προβληματισμοί που προκαλούνται από την παρατήρηση των διαδραστικών εκθεμάτων οδηγούν στην ανάπτυξη λογικών συλλογισμών που, εφόσον διαθέτουν εσωτερική συνέπεια, προχωρούν σε αφαιρετικό επίπεδο με ζητούμενο την «κατανόηση» των πρωτογενών αρχών. Οι μαθητές, μετά την καταγραφή των παρατηρήσεων, συνεργάζονται κατά ομάδες και αναλύουν το περιεχόμενο συγκεκριμένων θεματικών ενοτήτων, έχοντας στη διάθεσή τους τη διακριτική συνεισφορά των επιστημονικών συνεργατών της Εστίας ώστε να αίρονται οι ενδεχόμενες αντιφάσεις των συλλογισμών τους. Κατόπιν, αποφαίνονται για τα αίτια των φαινομένων που παρατήρησαν και θέτουν τα συμπεράσματά τους στην κρίση των μαθητών των άλλων ομάδων. Τέλος, καταλήγουν στη «δράση» με ζητούμενο την ανάπτυξη πρωτοβουλιών, την έκφραση της δημιουργικότητας τους και την ανάληψη ευθύνης σε σχέση με τη γνώση που απέκτησαν.

 

Φάση «Παρατήρησης»

Ανακαλύπτουμε τα εκθέματα: Αλληλεπίδραση με τα εκθέματα και καταγραφή παρατηρήσεων

   Οι μαθητές χειρίζονται τα εκθέματα και καταγράφουν τις παρατηρήσεις τους καταλήγοντας στη διατύπωση ερωτημάτων και προβληματισμών, με τη διδακτική συμβολή των καθηγητών της Εστίας. Στη διαδικασία συμμετέχουν και οι καθηγητές του Σχολείου.

 

Φάση «Κατανόησης»

Διαλογική συζήτηση για την κατανόηση των φαινομένων

   Κάθε μια από τις ομάδες εργασίας συσκέπτεται σε αντίστοιχη ειδικά διαμορφωμένη αίθουσα της Εστίας, με σκοπό την σε βάθος κατανόηση της θεματικής ενότητας, με την διδακτική συμβολή των καθηγητών της Εστίας. Στο τέλος της συζήτησης, η κάθε ομάδα επιλέγει δύο εκπροσώπους οι οποίοι θα συντονίσουν την μετέπειτα παρουσίαση των συμπερασμάτων της.

 

Φάση «Δράσης»

Οι μαθητές παρουσιάζουν τα συμπεράσματα τους

   Κάθε μια από τις ομάδες μαθητών, συντονισμένη από τους εκπροσώπους της, παρουσιάζει τα συμπεράσματα της στο σύνολο των μαθητών, στο αμφιθέατρο της Εστίας. Οι μαθητές των άλλων ομάδων διατυπώνουν τις απορίες τους και αναπτύσσεται διαλογική συζήτηση. Οι καθηγητές παρεμβαίνουν αν προκύψει ανάγκη για ουσιαστικότερη κατεύθυνση του διαλόγου.

Ημερήσιο Πρόγραμμα Επίσκεψης